Maandelijks archief: mei 2015

Erwin Olaf – “Waiting”

Gezien op 29 mei 2015 in Museum Moderne Kunst in Arnhem (MMKA):
installatie “Waiting” van fotograaf Erwin Olaf.

“Grappig dat de fotografie mij nooit inspiratie
geeft; dat vooral de schilderkunst dat doet”
Erwin Olaf

Fotograaf Erwin Olaf ontwikkelt zich steeds meer van extravagante theatraliteit in de richting van verstilde melancholie. In de documentaire “Vensters op Vermeer-Views on Vermeer” spreekt hij zijn bewondering voor Vermeer uit.

Bron: videostill en foto: Erwin Olaf/MMKA Arnhem

DWDD Pop Up Museum Amsterdam

Gezien op 21 mei 2015 in Allard Pierson Museum, Amsterdam:
DWDD Pop Up Museum in Allard Pierson Museum, Amsterdam

“Het leven gaat volgens mij over contact
maken.Proberen iets voor iemand anders te
betekenen en toe te laten dat iemand iets
voor jou gaat betekenen.”
Marc-Marie Huijbregts

Tien vaste gasten van het TV-programma De Wereld Draait Door
van Matthijs van Nieuwkerk mochten een persoonlijke keuze maken
in de depots van evenzoveel nederlandse musea en ieder daarmee
een eigen zaal inrichten. Een creatief verfrissend concept.

De Handen van Rembrandt

Gezien op 6 mei 2015 in Rijksmuseum Amsterdam: De Late Rembrandt

“The essential thing ‘in heaven and earth’
is that there should be a lifelong obedience
in the same direction”
Friedrich Nietzsche

Foto’s: Thijn van de Ven/Rijksmuseum Amsterdam

De Oase van Matisse

Woensdag, 6 mei 2015 gezien in Stedelijk Museum Amsterdam: De Oase van Matisse.

“What I dream of is an art of balance,
of purity and serenity devoid of troubling
or depressing subject matter – a soothing,
calming influence on the mind, rather like a
good armchair which provides relaxation from
physical fatigue”
Henri Matisse

 Hortus Conclusus.

De laatste jaren van zijn leven was Matisse vanwege ziekte grotendeels aan huis gekluisterd. De muren van zijn atelier, dat tevens zijn slaapkamer was, werden volgehangen met knipselcomposities van planten, bloemen en vogels die met hulp van assistentes precies het juiste ritme en evenwicht kregen. “Ik heb voor mezelf een kleine tuin om me heen gemaakt, waarin ik kan wandelen,” zei hij daarover. Het Stedelijk is er met een combinatie van de beroemde papierknipsels en uitvoeringen in zeefdruk, weefsel en glas-in-lood in geslaagd om de eerste verdieping om te toveren tot zo’n magische binnentuin, een oase waar de bezoeker zich in een besloten paradijs kan wanen.

Matisse is een kunstenaar die troost wil bieden in schoonheid.
Luxe , calme et volupté. Het decoratieve verheft hij tot kunst.
De overeenkomst met Vermeer is dat beiden in hun kunst streven
naar een besloten binnenwereld van paradijselijke harmonie.

 


“De Gitaarspeelster” volgens Matisse en Vermeer