Boek “Vermeer’s Camera – Uncovering the Truth behind the Masterpieces”
van prof. Philip Steadman (2001) en videofragmenten uit BBC-aflevering
“Take Nobody’s Word for It” (1989)
“One eye sees,
the Other eye feels”
Paul Klee
In mijn ogen zou Vermeer beschouwd mogen worden als de “Eerste
Fotograaf”, die er bewust naar streefde het door een Camera
Obscura-lens verkregen optische lichtbeeld vast te leggen en te
fixeren, in verf.
Het chemische proces om het lichtbeeld in een Camera Obscura
vast te leggen zou pas twee honderd jaar later uitgevonden worden
met de uitvinding van de fotografie.
Van de vroege fotografie vind ik de Daguerrotype het dichtst bij
een Vermeer komen.
Licht dat welhaast vloeibaar lijkt, als in email gesmolten.
Sommige passages in de schilderijen van Vermeer ogen alsof
je naar een lichtafdruk in een fotografische emulsie staat te kijken.
Het is ook geen toeval dat de herontdekking van Vermeer in de
19e eeuw door de fransman Theophile Thoré-Bürger samenviel
met de uitvinding en opkomst van de fotografie.
Met name professor Philip Steadman heeft zich in zijn boek
“Vermeer’s Camera – Uncovering the Truth behind the Masterpieces” (2001)
verdiept in het mogelijk gebruik van de Camera Obscura door Vermeer.
Link website: Vermeer’s Camera
Op YouTube staan twee fragmenten uit een aflevering van de BBC-
serie “Take Nobody’s Word For It” (1989), waarin een exacte replica
van de Music Lesson is te zien, naar een schilderij waarin Vermeer ver-
borgen hints achter lijkt te hebben gelaten van zijn gebruik van de
Camera Obscura:
Vermeer Take Nobody’s Word For It BBC 01
Vermeer Take Nobody’s Word For It BBC 02