Dagelijks archief: 4 april 2016

David Hockney en Vermeer – Art & Optics

Gezien op TV, 31 maart 2016, : “Het Uur van de Wolf: Hockney”,
documentaire over de Engelse kunstenaar David Hockney.

“A photograph doesn’t really have life
in the way a drawing or painting has it”
David Hockney

David Hockney is voor mij de grootste Britse kunstenaar
van deze tijd. Wat me in zijn werk aanspreekt is zijn
niet aflatende zoektocht naar nieuwe mogelijkheden in de
schilderkunst, fotografie en digitale beeldtechnieken.

Beroemd zijn zijn “Swimming Pool”-pictures als “A Bigger Splash”.

“The splash lasts only a second, but it took me seven days to paint it”,
in de woorden van David Hockney
Philip Steadman zegt over Hockney: “He knows that one can do things
with painting, that one cannot do with photographic technologies”.

In deze werken van Hockney klinkt iets door
van Vermeer:

Het schilderij “George Lawson and Wayne Sleep” is “een
onvoltooid schilderij over zijn onvoltooide relatie met Peter Schlesinger”
Hij wilde hier een sereen, verstild schilderij maken, met een clave-
cimbel als een knipoog naar Vermeer’s “Music Lesson” uit Londen,
maar heeft het nooit kunnen/willen voltooien.

“Looking at Pictures on a Screen (Henry Geldzahler)”
Een schilderij met zijn oudere vriend Henry Geldzahler, conservator
van het Metropolitan Museum of Art in New York, die zijn levenslange
vriend en mentor was. Met links op de achtergrond Vermeer’s
“Staande Clavecimbelspeelster” uit Londen.

Interessant zijn ook zijn Polaroid-montages; in zijn eigen woorden:
“Time was appearing in this pictures. And another illusion of Space”

Nog altijd baart hij als oudere kunstenaar opzien met zijn
enorme doeken uit “A Bigger Picture”, waarvan er een aantal in 2015
in het Noord Brabants Museum te zien waren.

Ook heeft hij in “Secret Knowledge” een interessante
discussie aangezwengeld over het gebruik van optische hulpmiddelen
in de schilderkunst vanaf de 15e eeuw.
Waaronder het gebruik van de Camera Obscura door Vermeer.
In deze YouTube-video’s twee interessante fragmenten uit deze
documentaire, waarin Hockney het gebruik van de Camera Obscura
door Vermeer en Caravaggio demonstreert: