“For there is nothing lost
that may be found….
if sought”
Edmund Spenser
Ik ben erg gecharmeerd van actrice Kate Winslet; in een kostuumfilm
als “Sense & Sensibility” heeft ze naast een natuurlijke schoonheid
ook een hartverwarmende spontaniteit en naturel.
Ook als rondreizende hippie-moeder, in de roadmovie “Hideous Kinky”,
is ze in het kleurrijke Marokko van de jaren 60 een vrouw naar mijn
hart. De sfeer in de film doet mij erg denken aan de tijd waarin ik
als student liftend door Europa zwierf. De soundtrack met oa. “White
Rabbit” en “Somebody to Love” van Jefferson Airplane brengt het gevoel
van vrijheid en “On the Road” te zijn weer helemaal terug.
In het begin van haar carriere werd ze door critici wel eens smalend
“Corset Kate” genoemd, maar aan dat stijve imago heeft ze zich al lang
ontworsteld. Haar kracht is juist dat ze sterk is in de vorm (de schoon-
heid van het Engelse kostuumdrama) en tegelijk levendig, fris en spran-
kelend in haar spel.
In “Sense & Sensibility” doen de scenes in mooi natuurlijk raamlicht,
waarin een vrouw clavecimbel speelt en liefdesbrieven schrijft/leest mij
vanzelfsprekend ook weer denken aan de vrouwen van Vermeer……
Liefhebbers van Vermeer zijn eigenlijk ook vanzelf liefhebbers van Engels
en Frans kostuumdrama.
Het kloppende hart van elk Vermeer-tableau is een mooie vrouw in fraaie
kledij waaromheen de hele compositie is opgebouwd. In elke Vermeer
speelt de vrouw en het kostuum een centrale rol. In de wereld van
Vermeer draait alles om haar.
Bekijk een scene met Kate Winslet uit Sense & Sensibility op YouTube:
Bekijk de trailer van Hideous Kinky met Kate Winslet op YouTube: