Vermeer en Jan Wisse – Meisje met de Parel en Meisje in de Vaas

Lezing van kunstenaar Jan Wisse in Vermeer Centrum Delft op
4 oktober 2017: “Meisje met de Parel en Meisje in de Vaas”.
Aspecten van de hedendaagse beeldende kunst tegen de
achtergrond van de 17e eeuwse schilderkunst.

“Reik niet naar de hemel
maar haal hem naar je toe”
Karin Bloemen

In zijn lezing vlindert Jan Wisse heen en weer tussen de klassie-
ke meesters en de hedendaagse kunst en hoe de invloed van de
klassieken terug is te vinden in de hedendaagse schilderkunst en
fotografie. Hij betrekt hier ook zijn eigen schilderijen-serie
“Meisje in de Vaas” bij. Vandaar de titel: “Meisje met de Parel
en Meisje in de Vaas”

Wat mij aanspreekt in zijn werk is dat hij een eigen, hedendaags
concept ontwikkelt waarin toch een echo terug te vinden is van
het klassieke Delfts Blauw en de schoonheid van jonge vrouwen,
een voorliefde die hij deelt met Vermeer.
Hij verstaat de kunst om een klassiek gegeven te nemen en het
vervolgens tot een eigen hedendaags beeld te maken: “een mooi
jong meisje als een bloem in een vaas”.

Voor meer informatie over het werk van Jan Wisse, verwijs ik
graag naar zijn website:
https://www.janwisse.com/

In zijn lezing laat hij onder andere de volgende kunstenaars in
de hedendaagse fotografie en schilderkunst de revue passeren, die
zich laten inspireren door schilderijen van klassieke meesters
als Vermeer:

Fotografie:

Hellen van Meene: fotografeert jonge meisjes in een leeg interieur
in dat mooie raam-daglicht, dat aan Vermeer doet denken. Van
Meenes bijzondere stijl wordt gekenmerkt door de grote mate van
tijdloosheid en geheimzinnigheid van haar beelden en door haar
consequente gebruik van natuurlijk licht. Mede door de bepalende
rol van lichtval in haar foto’s, maar ook door de manier waarop
ze jonge meisjes in beeld brengt, wordt zij soms vergeleken met
meesters uit de schilderkunst.

Hendrik Kerstens is beroemd geworden met zijn portretten-serie van
zijn dochter Paula. Iconisch is zijn portretfoto “Bag” van haar,
met een wit goedkoop plastic wegwerp-draagtasje over haar hoofd
gedrapeerd als een hoofddoek. Van een afstand lijken zijn foto’s
op schilderijen van oude meesters, van dichtbij zien we dat haar
kledij bestaat uit wegwerp-materialen: plastic wegwerpdraagtasjes,
rollen toiletpaspier, noppenfolie, een lampenkapje, een slang
van een afzuigkap, een theedoek, etc.

Schilderkunst:

Mary Waters: in het begin van haar carrière heeft ze heel letter-
lijke Vermeer-citaten geschilderd, zoals een serie “Vermeer-
portretten” in zwart-wit, uitsnedes van vrouwengezichten uit
Vermeer-composities en geschilderd op steeds hetzelfde formaat
schilderdoek.

Ze heeft in haar huidige werk haar eigen stijl en
“signature look” gevonden met haar “tweeling-schilderijen”.
Daarin schildert ze figuren uit de klassieke Hollandse en
Italiaanse schilderkunst in twee identieke versies naast elkaar
op één doek. Een soort “creative copies”.

Birgitta Sundström Jansdotter
De schilderijen van de Zweedse schilderes Birgitta Sundström
Jansdotter hebben elementen in zich van Pop Art en de klassieke
schilderkunst van de oude meesters. De dambord tegelvloer doet
aan Vermeer denken.

Fotografie:

Erwin Olaf behoort tot de top van de Nederlandse fotografie en
daarbuiten. In zijn fotoserie “People of the Labyrinths“ uit
2005 baseert hij zich in zijn enscenering nog het meest op
Vermeer.


Erwin Olaf fotografeert door hemzelf geënsceneerde taferelen en
gebruikt altijd studiolicht, flitsersets in een studio, waarin
hij alles gecontroleerd naar zijn eigen hand kan zetten. Zijn
studio-licht staat ver van het natuurlijke daglicht van Vermeer.
De laatste jaren is hij meer op locatie gaan fotograferen en
laat hij het natuurlijke licht meer toe.

In deze mooie video op YouTube zijn de MonaLisa twins te zien en
te horen, twee hedendaagse mooie, jonge tweelingzussen, die een
cover van een aloude Beatles-song “If I Fell” opnemen. Net als
de schilderijen van Vermeer is de muziek van Lennon/McCartney
“Eeuwig jong”. Wat goed is, is tijdloos en wordt door elke
nieuwe generatie opnieuw in het hart gesloten.

“Though lovers be lost,
Love shall not”
Dylan Thomas