Schilderij-Opbouw Vermeer
De werkwijze van Vermeer is nog onderwerp van discussie.
Met name of en in welke mate hij gebruik heeft gemaakt van
de Camera Obscura. Omdat de Camera Obscura geen directe sporen
achterlaat, valt er niets te bewijzen.
Volgens mijn eigen hypothese werkte Vermeer volgens een vast
en weldoordacht stappenplan, dat er aldus uit zou kunnen zien:
01 – Keuze van onderwerp
02 – “Toneelbeeld” samenstellen en verzamelen:
welk model, kostuum, meubels, props, decor
03 – Inventie: componeren van Tableau Vivant, gezien vanuit een vast
éénpuntsperspectief in een vast kader
04 – Keuze van formaat en prepareren van linnen op spieraam, grondlaag en
gekleurde imprimatura
05 – Trekken van perspectieflijnen met “pin and strings”
06 – Transfer: overbrengen van ondertekening op het doek van eerder
bepaalde compositie
07 – “Doodverven”:van achter naar voren in monochrome aardkleuren de globale
licht-donker vlakverdeling inschilderen
08 – Opwerken in kleur en bepalen van lichtval
09 – Retoucheren en uitwerken details en plaatsen van hooglichten
10 – Finishing: Hier komt volgens mij pas de Camera Obscura aan bod en
worden beeldelementen naar keuze bestudeerd in de Camera Obscura
en worden optische effecten naar eigen artistiek inzicht vertaald
in verf; soft focus, blur-contouren, pointillé-lichtdruppels, etc.
“Het licht in het schilderij krijgen”. Dmv doorschijnende glacis-lagen
in het schilderijoppervlak de magie van het lichtbeeld op het matglas
van een Camera Obscura proberen te benaderen.
Vermeer Schilderijen Projectplan
“Camera Obscura Schilderijen”
Van klein naar groot
Stap 1: kleine stillevens
Stap 2: close up portret met hoed
Stap 3: close up figuur met stilleven
Stap 4: half-figuur en tafel met stilleven, stoelen
Stap 5: interieur met raam, tafel met stilleven, stoelen,
figuur en achterwand met schilderijen
Stap 6: wide-angle interieur met alles erop en eraan
Digitale Vermeer-composities:
Uitgaan van Vermeer-composities en de beeldelementen
daarvan vertalen in hedendaagse elementen in Photoshop.