Maandelijks archief: juni 2018

Jenny Boot: “Vermeer…., maar dan anders”

Artikel gelezen in De Gelderlander van 1 mei 2018 door Piet Ven-
huizen: “Vermeer, maar dan anders”. Over het portret van het
Zwarte Meisje met de Parel door de Velpse fotografe
Jenny Boot.

“Vermeer,
maar dan anders”
Piet Venhuizen

Ze heeft dezelfde houding en oogopslag als het Meisje met de Parel
van Vermeer. Ook de parel ontbreekt niet. Alleen is het meisje
zwart en haar kleding ook. De foto, gemaakt door Jenny Boot,
maakt veel indruk.

De inspiratie voor de foto is uiteraard het Meisje met de Parel
van Johannes Vermeer in het Haagse Mauritshuis.
Het portret van het zwarte meisje met de parel is gemaakt door
de Velpse fotografe Jenny Boot. Het was te zien in de expositie
“Het meisje inspireert” in het Vermeer Centrum in Delft van 7 tot
27 april 2018. En daar heeft het indruk gemaakt: het Vermeer
Centrum heeft besloten een van de dertig door Boot afgedrukte
exemplaren van de foto te kopen.

In Amerika verkoopt haar werk goed. “Mijn werk refereert altijd
op een of andere manier aan de Oude Meesters. Voor Amerikanen is
dat exotisch. In dit geval is het een soort kopie, maar meestal
zit alleen de sfeer erin. Het zijn moderne foto’s, maar ze doen
denken aan portretten uit de 17de eeuw”.

Jenny Boot (1969) is begonnen als kapster en hulpverleenster,
onder anderen aan gehandicapten en prostituees. Later studeerde
ze pedagogie, maar uiteindelijk koos ze voor de foto-academie,
in Groningen en Amsterdam. Ze werd modefotografe, maar zag haar
emplooi achteruit gaan door de neergang van de bladen. “Toen ben
ik eigen werk gaan maken”, vertelt ze. “Als vanzelf kwam ik op
deze portretten. Komt misschien doordat ik vroeger geschilderd
heb en toen ook werkte met clair-obscur: vormen in het donker
naar voren halen door er licht op te laten schijnen. Dat deden
oude meesters als Rembrandt ook”.

Licht is een belangrijk aspect in het fotowerk van Jenny Boot.
Ze is ervan overtuigd dat het licht dat een foto kan maken of
breken, hoe mooi een foto, een idee of een model ook is. Door
haar gebruik van licht is ze in staat om haar modellen te vangen
in schilderachtig licht. Jenny maakt in haar studio bij voorkeur
gebruik van natuurlijk daglicht/ raamlicht, net als Vermeer.
Vermeer schildert echter meer in lichtere tonen. De foto’s van
Jenny staan dichter bij het donkere clair-obscur van Rembrandt.
De styling van de modellen en de focus op mooie jonge vrouwen is
wel weer heel erg Vermeer. Rembrandt schildert juist doorleefde,
vaak oudere gezichten.

Een van haar figuur-interieurstukken is “Ode aan Vermeer”, waarin
drie eigentijds gestylde modellen figureren, die zijn ontleend aan
drie afzonderlijke Vermeer-schilderijen: Briefleester in Blauw,
het Meisje met de Parel en het Melkmeisje.

In haar werk vermengt ze klassieke en moderne elementen in de
kostuums en de sfeer, die ze in haar fotowerken oproept. Met name
in de kragen, die gemaakt zijn van eigentijdse materialen als
dollarbiljetten, sigaretten, maandverband en kogels. De vrouwen
in haar foto’s ogen enerzijds traditioneel, ontleend aan de
Hollandse en Vlaamse schilderkunst, maar bij nader inzien ook
heel eigentijds.

Jenny Boot komt uit Sneek en woont pas sinds vorig jaar in Velp.
Ze voelt zich thuis in de kunstenstad Arnhem en heeft een atelier
op een prachtige plek op het Landgoed Mariendaal in Oosterbeek,
waar ik een bezoek mocht brengen aan haar fotostudio.

Ik hou erg van dit soort kunstfotografie, die zich laat inspireren
door de Oude meesters en tegelijk in de vorm en uitwerking juist
heel innovatief en eigentijds wil zijn:
Vermeer…., maar dan anders.

Voor meer foto’s en info over de fotografie van Jenny Boot, verwijs ik
graag naar haar website:
http://www.jennyboot.nl/