Dagelijks archief: 19 april 2017

“Meisje met Rode Hoed” komt tot leven……

Close ups van mevrouw Bredius ( Lize Feryn) in de film “Een Echte Vermeer”
uit 2016, geïnspireerd op Vermeer’s “Meisje met Rode Roed”, National
Gallery of Art, Washington.

“When I don’t have any blue,
I use red”
Pablo Picasso

In de film “Een Echte Vermeer” speelt een scene, waarin mevrouw Bredius
onaangekondigd binnenkomt in de schilderklas van de schilder van Meegeren,
waarbij ze hem doet denken aan Vermeer’s “Meisje met Rode Hoed”.



In de soft-focus effecten in de extreme close ups van haar gezicht,
komt de film ineens dicht bij de échte Vermeer en komt het Meisje met
Rode Hoed even tot leven.


Eenzelfde ervaring had ik jaren geleden met een studente anthropologie
op de Radboud Universiteit in Nijmegen, Fleur de Jong, in wiens gezicht
ik dat van Vermeer’s Meisje met Rode Hoed” herkende. Ik kon mijn eigen
foto van haar gezicht als overlay inderdaad moeiteloos over het
schilderij leggen, het paste als een handschoen.




Overigens is de toeschrijving aan Vermeer van het “Meisje met Rode Hoed”
niet volledig onomstreden; met name Vermeer-kenner Albert Blankert ziet
er eerder de hand van een Franse schilder in, waarschijnlijk uit de 18e
of 19e eeuw. Blankert wijst er op dat het schilderijtje een over-
schildering is van een onderliggend portret van een man met hoed, iets
wat Vermeer nooit doet.

Wat met name vreemd is, dat de leeuwenkopjes van de stoel naar de
beschouwer gericht zijn, wat dus betekent, dat het meisje op een stoel
achter een stoel zit. Very unlike Vermeer !
Toch blijft het voor mij een betoverend meesterwerkje, fris, raak en
met een virtuoze toets geschilderd, ook als het niet van Vermeer’s hand
zou zijn. En waarom zou er niet een andere schilder zich gewaagd kunnen
hebben aan een “Camera Obscura”-schilderijtje ? Het Meisje met Rode Hoed
oogt namelijk sterk als een directe transcriptie van een lichtbeeld in
een camera obscura.

In de National Gallery in Washington hangt het Meisje met de Rode Hoed
naast het nog iets kleinere “Meisje met Fluit”, waarvan de toeschrijving
aan Vermeer ook niet volledig unaniem is. In de details is het minder
sterk van uitvoering, maar als geheel heeft het wel een sprankelende
lichtwerking.

Op YouTube is deze video van de National Gallery of Art in Washington te
zien over de schilderkunstige lagen-opbouw van het meisje met Rode hoed
door Vermeer: