Gerhard Richter: Photopaintings and “Blur”

Gezien op TV bij De Wereld Draait Door; kunstcollege over Johannes Vermeer
en Gerhard Richter door Joost Zwagerman op 13 december 2011

“Meine Bilder sind klüger als ich”
Gerhard Richter

 

Fotorealisme
Begin jaren 60 schilderde Richter voor het eerst foto’s na. Dit konden
krantenknipsels zijn en familiekiekjes die in zwart-wit werden uitvergroot.
Later schilderde hij ook eigen foto’s na zoals landschappen en zeegezichten
in kleur. Of een foto van zijn vrouw in “Lesende” en zijn dochter in “Betty”.
Vaak vervaagt hij de contouren van zijn motieven zodat de schilderijen nog
meer aan foto’s doen denken dan werken van andere fotorealistisch werkende
schilders (bv. Tisch).
Soms gaat het vervreemdende effect van de abstrahering zover dat het
oorspronkelijke voorbeeld nauwelijks nog te herkennen is. Richter verklaarde
dat hij de waardering voor het ‘als een automaat’ naschilderen van foto’s aan
het voorbeeld van de popart-kunstenaar Andy Warhol te danken heeft.

Bron: Wikipedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gerhard_Richter#Fotorealisme

Photo-paintings and the “blur”

From his “Writings”, the following quotations refer to photography and its
relationship with painting and the “blur”:
• “The photograph is the most perfect picture. It does not change; it is
absolute, and therefore autonomous, unconditional, devoid of style”.
• “The flowing transitions, the smooth equalizing surface, clarify the
content and make the representation credible (an “alla prima” impasto
would be too reminiscent of painting, and would destroy the illusion).”
• “I blur things to make everything equally important and equally unimportant.
I blur things so that they do not look artistic or craftsmanlike but
technological, smooth and perfect. I blur things to make all the parts a
closer fit. Perhaps I also blur out the excess of unimportant information.”

Bron: Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gerhard_Richter

Op 13–12-2011 gaf Joost Zwagerman een DWDD-kunstcollege over Johannes
Vermeer, waarin hij het “Lezend Meisje bij het Venster” uit Dresden
vergelijkt met het fotorealistische schilderij “Lesende” van Gerhard
Richter, samen met werk van de Engelse fotograaf Tom Hunter en de
Nederlandse fotograaf Jan Banning.

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/83291