“We learn by copying.
Start copying what you love.
Copy, copy, copy, copy.
At the end of the copy,
You will find yourself.”
Yohji Yamamoto
Schilderijen kopiëren in een museum was in de 19e eeuw een
sterke traditie en hoorde bij de opleiding van iedere kunst-
schilder.
Nog altijd zie je kopiisten aan het werk in het Louvre in Parijs
of het Kunst-Historisches Museum in Wenen. Wat mij betreft zitten
er ook positieve kanten aan het volgen van een meester.
In Parijs bestaat er zelfs een heus genootschap
van professionele kopieschilders: “Les Copistes du Louvre”. In het
“Atelier Vermeer” worden cursussen gegeven in de schildertechnieken
van de oude meesters:
Atelier Vermeer, 59 bis, rue de la Tombe Issoire, 75014 Paris
01 42 18 07 22 Metro: Denfert Rochereau
www.ateliervermeer.com
De Amerikaans-Italiaanse kunstschilder
Jonathan Janson, auteur van de website www.essentialvermeer.com,
heeft een interessant e-book gepubliceerd: “Looking over Vermeer’s
Shoulder”. Dat is wat alle kopieschilders in de grote musea drijft:
het verlangen mee te willen kijken over de schouder van een
groot meester.
De Japanse kunstenaar Hiroshi Ikushima heeft
een zeer goede kopie geschilderd van Vermeer’s Schilderconst
in het KHM in Wenen en is later verder gegaan met het ensceneren van
eigen figuurscènes met eigentijdse modellen.
Bekijk deze video op Youtube: